GeoArme Çözümleri’nde Yenilik Yeni Polimer Şeritli Toprakarme Yöntemi

Karayolları 14’üncü Bölge Müdürlüğü dahilinde, yükleniliciliğini Demyol İnşaat’ın üstlendiği Gölkıyı Kavşağı’nda İstanbul Teknik’in GeoArme çözümü kullanıldı.

Karayolları projelerinde donatılı dolgu duvar yöntemlerinden sıkça kullanılan polimer şeritli toprakarme yöntemi gittikçe artan bir kullanıma sahiptir.

Bu yöntem duvar ön yüz elemanı olarak beton prekast panel kullanılan donatı olarak ise polimer şerit kullanılarak dik köprü yaklaşım duvarları oluşturulmasıdır.

Polimer şerit polyester liflerin PE kaplama ile 9 cm genişliğinde bir donatı elemanıdır. Bu şeritler duvar yüksekliğine göre hesaplanan kesitlerin gerektirdiği 30 kN, 50kN, 70kN mukavemetlerde üretilmektedir. Şeritler sahaya rulolar halinde getirilir. Şeritler projenin gerektirdiği boylara göre paneller üzerinde teşkil edilen bağlantı noktalarından geçirilen ardışık v şeklinde serilir.

Dolgunun ve yoldan gelen yüklerin oluşturduğu yanal toprak basınçlarına karşı dolgu, şerit ve paneller ile oluşturulan kompozit bir sistemdir. Polimer şeritler korozyondan etkilenmez. Dolgunun gradasyonu şeridin yük taşıması için gereken sürtünmenin oluşması bakımından kritiktir. Ancak dolgunun çelik şeritlerde çok önemli olan elektromekanik ve kimyasal özellikleri polimer şeritler açısından ph değeri dışında önem arz etmez. Bu sebeple şartnamenin ön gördüğü elektromekanik testlerin yapılmasına gerek kalmaz.

Çelik şeritli toprakarmelere göre bir avantajı da şerit boyları projeye göre sahada uygulama sırasında ayarlanmaktadır. Çelik şeritler ise belirli boylarda üretildikten sonra sahaya sevk edildiğinden projenin çeşitli sebeplerle revizyona ihtiyaç duyduğu durumlarda tekrar üretim ve sevkiyat gerektirir.

Polimer şeritli uygulamalarda şeritlerin kesilmesi gibi donatının zarar görememesi için panel bağlantı noktaları özel elemanlar kullanılır. Bu bağlantı için omega şeklinde metal aparatlar veya polimer halkalar kullanılmaktadır. Polimer şeritli toprakarmeler çelik şeritli toprakarmelere alternatif çok etkili bir uygulama metodudur.

Bursa-Karacabey Yolu Dahilindeki Badırga, Gölkıyı, Seyran, Mudanya Kavşakları ile Bursa Yalova Yolu Pınar Kavşağı Toprak İşleri, Köprü İşleri, Üstyapı İşleri ve Çeşitli İşler Yapımı İşi Kapsamında Gölkıyı kavşağı köprüsünün yaklaşım duvarları polimer şeritli olarak tasarlanmış ve uygulanmıştır.

9 m yüksekliğindeki köprü ayak perdelerinin yanlarında dolgu şevi Bursa – Karacabey yolunun içine kadar uzanmak durumunda olduğundan dik toprakarme yapısı kullanılarak yaklaşım dolgularının planda mevcut alan içerisinde yapılması sağlanmıştır.

Panellerin desenleri kavşak yaklaşımına estetik bir görünüm kazandırmıştır. Yaklaşım dolguları dört koldan oluşmaktadır ve ana yoldan yükselerek köprüye bağlanmaktadır. Yaklaşım dolguları anayolun dış cephelerinde kamulaştırma sıkıntısı olmadığından şevli şekilde yapılmıştır.