İstanbul Teknik Bosna Hersek’de…

Bosna ülke sorumlusu Yüksek Mühendis Bahadır Bağdatlı: ” Bu bölgedeki müşterilerimiz tedarikçiden çok iş ortağı arıyor ve bu beklenti de İstanbul Teknik’in çözüm üretici yapısı ile bire bir örtüşmektedir.” dedi.

Bahadır Bağdatlı, lütfen Bosna Hersek’deki Proje’nin detaylarını paylaşır mısınız?

Otoyol proje kesimi, Bosna Hersek’in komşuları olan Sırbistan ve Hırvatistan sınırlarını birbirine bağlayan ve ülkenin Kuzey-Güney ana otoyol bağlantısı olan “Motorway Corridor VC”nin bir kısmını oluşturmaktadır.

Toplam maliyeti 250 milyon euro olan Proje kapsamında; yaklaşık 4 km uzunluğunda otoyol, 2 tünel, 3 viyadük, 1 çelik köprü, 1 kavşak köprüsü, 4 km uzunluğunda bağlantı yolu, 1 katlı kavşak ve gişe alanı bulunmaktadır.

Koridor VC Karayolu Projesinin amacı, koridorunun uç bölümünde taşıma verimliliğini ve trafik güvenliğini artırmaktır.

Proje güzergahında meydan okunan kısımlar var mı?

Temeller, üst yapı yüklerini zemine aktarırken bulundukları zeminleri de aşırı gerilmelere zorlamamalıdırlar. Bu zorlamalar olumsuz etkilere neden olarak zeminde kayma ve aşırı oturmalara sebep olur. Bu nedenle temel tasarımları hem geoteknik ve hem de yapısal gereksinimleri ekonomik olarak karşılamak zorundadır.

Geoteknik gereksinimler, temellerin üzerine oturtulacağı zemin veya kayanın izin verilebilir taşıma gücüne ve oturma kriterlerine yöneliktir.

İstanbul Teknik olarak nasıl bir çözüm sundunuz?

GEOARME Geogrid takviyeli toprak duvarlar , günümüzde toprak tutma ve stabilizasyon sistemleri için son teknolojidir. Statik , esnek ve dinamik yüklere karşı üstün direnç ile verimli ve dayanıklı olduklarını kanıtlamışlardır.

FORTEX Geogridler, yüksek çekme dayanımı, elastisite modülü ve sıyrılma direncine sahip, üzerinde düzgün olarak dağılmış elips, dikdörtgen ya da kare boşluklar bulunan iyi ve özellikle zemin güçlendirmesinde kullanılan bir geosentetik türüdür.

Proje GEOARME çözümü ile ne kazandı?

Teknik ve ekonomik avantajlarının yanı sıra, geleneksel duvarlara veya stabilize edici sistemlere göre en az %30 daha az karbon ayaklıdır. İstinat duvarları sürdürülebilirlik açısından büyük avantaj sağlar.

Buna göre VC koridor Zenica otoyol projesinde, yukarıda bahsedilen bağlamda, geometri optimizasyonu, geosentetik çözümlemeler ele alınarak, duvar yüksekliği ve değerlerine bağlı kalınarak özel tasarım yapılmıştır.

Geoteknik mühendisliğinde son yıllarda sıklıkla kullanılan ve en hızlı şekilde gelişim ve değişim gösteren malzemelerin başında geosentetik malzemeler gelmektedir.

İstanbul Teknik’in geogrid çözümleri ile sağlamlık, hızlı uygulama, esnetik görünüm ve %30 maliyet avantajı sağlamıştır . Ayrıca, arazi birim metre kare fiyatlarının olağanüstü değerli olduğu günümüz koşullarında mevcut alanın kullanımında %15 verimlilik sağlanmıştır.

İstanbul Teknik olarak  projeye katkınız başka hangi konularda olacak?

İş sahasındaki bu gerekliliklerin bilinciyle projelendirme, anahtar teslimine kadar  tüm aşamalardaki taahhütlerini ForTex geogridleri ile birlikte entegre bir kullanımına sahip olan GeoArme istinat yapı sistemleriyle yerine getirilmiştir.

İstanbul Teknik, ürün gamında yer alan ürünleri ve uzman mühendis kadrosu ile zemin güçlendirme konularında da müşterileri için en uygun ve ekonomik çözümleri sunulmuştur.

İstanbul Teknik A.Ş nin İhracat departmanı Bosna Hersek ülke sorumlusu Yüksek Mühendis Bahadır Bağdatlı ile görüşmemiz neticesinde ‘ Bu bölgedeki müşterilerimiz tedarikçiden çok iş ortağı aramaktalar, bundan sonra da süreçler gelişen ticarette böyle ilerleyecektir. Bu sebepten dolayı müşterimize sadece maliyet avantajı değil projede de esneklik kazandırabilecek detaylara öncelik vermek istedik ‘ şeklinde beyanda bulunmuştur.