ForTex Geogridler

Demir Yolunu, Zemin İyileştirme Kolonları ile Birlikte Omuzluyor.

Yüksek Hızlı Trenler günümüzde artan demir yolu hatları ve yolcu kapasitesi ile ulaşımın modern ve rahat yeni yöntemi olarak karşımıza çıkıyor.

Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli Hızlı Tren Projesi toplam 38 km uzunluğunda km 46+031 ve 101+700 arasında tüneller hariç altyapı ikmal inşaatı olarak ihale edilmiştir. İşin ana yüklenicisi Duygu Müh. Firması çalışmalarına başarıyla devam etmektedir. Güzergahta toplam uzunluğu 5 km’yi geçen 8 adet viyadük, 4 milyon m³ dolgu, 34 adet altgeçit, 11 adet üst geçit, 43 menfez ve 5 adet köprü ile hem güzergah hem sanat yapıları ile oldukça kapsamlı bir projedir.

Bandırma’yı Bursa üzerinden Yenişehir ve Bilecik ile İstanbul – Ankara YHT hattına bağlayacak bu önemli projenin Bursa kesiminde zemin iyileştirme kolonlarının üzerine dolgu yüklerinin dağılımını orantılı hale getirmek ve oluşan yanal gerilmeleri karşılamak için Fortex çift yönlü geogridleri kullanıldı.

Zayıf zemin üzerine imal edilen karayolu ve demiryolu dolgularında aşırı toplam oturma, yetersiz taşıma gücü ve genel stabilite problemleri sıklıkla gözlenmektedir. Zeminin özellikleri, yeraltı su seviyesi, zayıf zemin tabakasının kalınlığı, dolgunun yüksekliği ve geometrik özellikleri, tasarım yükleri, imalat süresi, proje gereksinimleri ve benzeri faktörlere göre bu problemlere önlem olarak tercih edilen  çözümler değişiklik göstermektedir. Yaygın kullanılan çözümlerden  biri  zeminde  belirli  aralıklarla teşkil edilen rijit kolonlar üzerine dolguların oturtulmasıdır. Bu kolonlar uç veya sürtünme kazıkları olabileceği gibi, jet grout, derin karıştırma ve benzeri zemin ıslah yöntemleri ile oluşturulan kolonlar da olabilir. Dolgudan kemerlenme ile aktarılan düşey yüklerin kolonlara daha düzgün aktarılmasını sağlamak, farklı oturmaları azaltmak, kolon aralıklarını arttırarak kolon sayısını azaltmak ve özellikle şev altlarında yanal yayılmayı önlemek ve zemine aktarılacak kayma gerilmelerini sınırlandırmak için bu kolonlar üzerine bir veya daha çok sıra geosentetik serilerek temel takviyesi ve yük aktarım platformu teşkil edilebilir. Burada problemlere neden olan faktörler ve kolon imalatının amaçları her proje özelinde doğru şekilde tespit edilerek, buna uygun geosentetik şeçimi ve tasarımı yapılması gerekmektedir.

Bu önemli projede yer almamızı sağlayan Duygu Mühendisliğe teşekkürlerimizi sunuyoruz.