Yansıma Çatlakları Sonucu Asfalt Kaplamaların İyileştirilmesinde İSTANBUL TEKNİK Çözümleri

Asfalt kaplamalar, proje süresince kullanıcılara hizmet etmek üzere konfor ve güvenliği sağlayan farklı malzemelerden, farklı katmanlardan oluşan yapılardır.

FORTEX GG BX poliester geogrid, ASFALTEX BX cam elyaf geogrid ve GEOTEKNIK SL PET geotekstiller ile HiperFiber Asfalt donatı katkısı ve HiPrene modifiye edici bitüm polimer katkıları, kaplama bütününün mekanik dayanımını arttırmak, sistemin su geçirmezliğini artırmak ve çatlakların alttaki katmanlardan yansımasını geciktirmek amacıyla yapısal donatı olarak (hem yeni asfalt kaplamalarda hem de iyileştirme, bakım, onarım işlerinde) uygulanır.

Asfalt yansıma önleyici katmanlar enerjiyi yatay ve dikey deformasyonlar yoluyla dağıtmak üzere tasarlanmıştır, böylece takviye / kaplamada büyük deformasyon baskılarına neden olmadan alt tabakaların hareketine (dikey / yatay yönde) izin verilir.

Kullanılacak teknolojiden bağımsız olarak, altyapı koşulları hakkında bilgi sahibi olmak ve problem kaynağını doğru teşhis etmek, söz konusu çözümlerden hangisinin doğru, verimli ve uzun ömürlüğü olacağının tespiti, uygulaması ve maliyeti en uygun çözüm olacaktır.

Asfalt kaplama, yapıyı oluşturan farklı katmanların trafik yüklerinin yarattığı yükleri dağıtıldığı bir yapı olarak düşünülmelidir. Yararlı ömrünün sonunda, döşeme, yapısal ve
işlevsel koşullarını geri getiren bir bakım, onarım ve iyileştirme işlemlerinden geçirilmelidir.

Taşınacak trafik yükünün değerlendirilmesi, gerekiyorsa arttırılması veya mevcudun korunması seçilecek olan iyileştirme çözümüne karar vermek için çok önemli bir aşamadır. Sürekli gözlem yapmak ve mevcut durumu uzman ekiplerce değerlendirmek, daha iyi trafik yükü ve yol güvenliği performansı arayan, işletmeciler ve yol idareleri için doğru ve ekonomik çözümlerin bulunması ve yürütülmesi için bir karar alma süreci sağlar.

Birçok asfalt kaplamanın erken yorgunluktan dolayı çatlaklar oluşturduğu ve çatlak kaplamaların üzerinde donatı yapısının, bu önceden mevcut çatlak kalıplarının geri kalan katmanlara hızla yansımasına yol açtığı göz önüne alındığında, bu sorunları geciktirmek için yeni teknolojiler aranmıştır.

Kaplamanın su geçirmez hale getirilmesi, doğru ve düzgün sıkıştırma ve karışım hesapları ve kullanım ömrünün arttırılması amacıyla çatlak kaplamaların iyileştirilmesi, yoğun asfalt sistemini oluşturan kaplama tabakalarının (alt temel + temel + aşınma) malzeme katmanlarının süper pozisyonu için hala bir çözüm olarak kabul edilmektedir. Bununla birlikte, bu teknik, kalitedeki değişiklik, drenaj sistemi için gerekli olan eğimdeki değişiklik gibi ek sorunlara yol açabilir.

Hasarlı kaplama bölgesinin kısmi kalınlığının yeniden düzenlenmesi, bu tekniğin yaşam ömrünün düşük olmasına rağmen, çatlama işleminde palyatif bir önlem olarak kabul edilmiştir. Uluslararası araştırmalar çatlak yansımasının azaltılmasının etkili olması için çatlamış tabakanın kalınlığının% 70’inin değiştirilmesi gerektiğini göstermiştir. Bu bağlamda, kullanılacak kalınlığı belirlemek için gerilimlerin emilimi ve yayılması ile ilgili enerjileri anlamak önemlidir.

Asfalt kaplamaların genelleştirilmiş çatlaması, basitleştirilmiş bir şekilde,
• Asfalt malzemenin kendisinin, tamamen granül bir tabanı olan döşemelerdeki yorgunluğu,
• Zeminden gelen geoteknik problemlerden kaynaklı temel tabakalardaki çatlakların yansıması; Şeklinde analiz edilir. En verimli iyileştirme çatlama nedenlerinin doğru ve tam tanımlanmasına bağlıdır.

Asfalt kaplamada kalın donatı katmanlarının kullanımı, asfalt ve bitüm bağlayıcıların modifikasyonu (polimerler, elyaflar, kauçuk, vb.) dahil olmak üzere yeni kaplama katmanlarında çatlak yansıması problemini azaltmak için çeşitli çözümler geliştiren İSTANBUL TEKNIK, geosentetik eleman (geogrid, geotekstil) donatılı ara tabakaların kullanılması, soğuk derz ile çatlak ve yarıkların mastik ürünler ile önceden kapatılması, ara
“ayırıcı” granüler tabakaların kullanılması (ayrıca engelleyici tabakalar olarak da bilinir), geleneksel olarak bozulmuş asfalt tabaka üzerine yeni bir asfalt tabaka arasında uygulanması ve tüm bunlarında kombine çözümleri, bu çatlakların yansıma problemini engellemek amacıyla kullanılabilir.

Geosentetik ayırıcı ara tabakaların amacı, trafiğin etkisiyle oluşan eğilme, iç ve kayma gerilmelerini bu tabaka içinde kısmen enerji sönümleyerek azaltmaktır.

Genellikle SAMI (Stres Emici Membran Ara Katmanı), RCRI (Yansıtıcı Çatlak Rölyef Ara Katmanı) veya hatta SRAM (Stres Giderici Asfalt Karışımı) gibi İngiliz terminolojisinden türetilen bu ara katmanlar için kabul edilen terminolojide bir çeşitlilik vardır.

İstanbul Teknik uzman ekipleri ile hem yurtiçinde hem de yurtdışında asfalt kaplama yüzey problemlerinin tamir, bakım ve iyileştirilmesi konusunda güçlü, güvenilir ve ekonomik çözümler sunmaya devam edecektir.